Įspūdingiausi festivalio „Avanti“ koncertai – rudenį

Kovo 21 – balandžio 4 d. turėjęs įvykti tarptautinis kamerinės muzikos festivalis „Avanti 2020“ atšauktas dėl šalyje paskelbto karantino – kaip ir visi kiti viešieji renginiai. Devintą kartą turėjusio įvykti festivalio centre turėjo atsidurti pučiamieji instrumentai ir jiems skirtų kūrinių įvairovė.

Nenumatytos aplinkybės

Vis dėlto festivalį organizuojantis Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Kamerinis orkestras neketina palikti kamerinės muzikos mėgėjų ir ją atrasti norinčių klausytojų be, Kaune jau tradicija tapusio, renginio. Todėl rudenį, kai karantinas, tikėtina, bus pasibaigęs, atsižvelgiant į muzikantų galimybes, planuojama surengti dalį, dabar įvykti turėjusių, koncertų.

Tokiai galimybei kelius pirmiausiai atvėrė Lietuvos kultūros taryba, nusprendusi traktuoti koronaviruso (COVID-19) atvejį kaip force majeure, kuris nereikalauja grąžinti neįvykusiems renginiams skirto finansavimo.

Įspūdingas repertuaras

Šiuo metu pagrindinis renginio organizatorių tikslas – surengti atidarymo ir uždarymo koncertus, kurių programas VDU Kamerinis orkestras ruošė du mėnesius.

„Padarytas didelis darbas, kuriuo negalima nepasidalinti. Omenyje turiu ne tik orkestro darbą ruošiant naujas sudėtingas programas. Daug jėgų atiduota derinant fagotininko iš Norvegijos Romano Rezniko ir klarnetininko iš Suomijos Olli Leppaniemi vizitus – tai vienos ryškiausių klasikinės muzikos žvaigždžių Skandinavijoje, kurias pasikviesti nelengva, o pasibaigus renginių draudimams ir natūraliai išaugus jų poreikiui, tai bus dar sudėtingiau.

Tačiau mes jau dabar kalbamės apie galimybes surengti koncertus dar šį rudenį. Būtų labai gaila, jei nepavyktų įteikti Kaunui planuotos dovanos – nemokamų, nepaprastai aukšto lygio profesionalų koncertų“, – teigia orkestro direktorė Rita Bieliauskaitė.

Viena vedančiųjų Oslo filharmonijos fagotininkų ir pagrindinį Ukrainos simfoninio orkestro kviestinį dirigentą R. Rezniką garsusis „Times Magazine“ pavadino charakteringu muzikantu, nuolat atsiduriančiu rampos šviesoje. Vienoje, Berlyne, Bazelyje ir Osle studijavęs fagotininkas ir dirigentas yra dirbęs su Sankt Peterburgo, Suomijos, Stavangerio, Budapešto, Oslo simfoniniais orkestrais. Pats įkūrė kamerinį orkestrą „Camerata Ostrogothia“, su kuriuo debiutavo 2019-ųjų vasarį. „Avanti“ atidarymo koncerte R. Reznikas ketino diriguoti ir atlikti fagoto partijas Josepho Haydno bei Wolfgango Amadeuso Mozarto kūriniuose.

Suomių klarnetininkas O. Leppaniemi nuo 2009-ųjų renkas prizus svarbiuose konkursuose, tarp kurių – prestižinis tarptautinis Carlo Nielseno konkursas, teikiantis apdovanojimus stipriausiems smuikininkams, fleitininkams ir klarnetininkams iš viso pasaulio. Šiandien O. Leppaniemi atlieka solo partijas Danijos nacionalinio, Odensės, Tivoli simfoninių orkestrų koncertuose koncertuose, taip pat BBC škotų simfoninio orkestro ir Helsinkio filharmonijos orkestro programose. Lietuvoje drauge su VDU Kameriniu orkestru klarnetininkas ketino atlikti A. Coplando koncertą klarnetui ir orkestrui. Įdomu, kad skandinavų muziką ypatingai mėgstantis O. Leppaniemi, Kaune turėjo groti koncerte, kurio programoje – lietuviškų šaknų kompozitorių kūriniai. A. Coplando, kurio virtuozinį kūrinį jis ir ketino atlikti, tėvai kilę iš Lietuvos; greta turėjo nuskambėti vieno žymiausių Lietuvos kompozitorių Algirdo Martinaičio kūrinio premjera.

„Jis būtinai įvyks“, – teigia orkestro vyr. dirigentas Vytautas Lukočius, įtraukiantis kūrinio atlikimą į svarbiausių VDU Kamerinio orkestro planų rudeniui sąrašą.

Dėmesys pučiamiesiems

Dar dviejuose festivalio koncertuose ketinta pristatyti lietuvių pučiamųjų instrumentų ansamblius: medinių pučiamųjų kvintetą „NAIA“ ir Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro varinių pučiamųjų kvintetą „PhilBrass“, kurių programose – užsienio ir žymiausių Lietuvos kompozitorių kūryba.

Festivalio viduryje rengtasi pristatyti Danijos karališkosios muzikos akademijos fleitininkų kvartetą, kurio sudėtyje – ir lietuvė Beata Preisaitė-Šidiškienė. Taigi, nors 2020-ųjų „Avanti“ dėmesį planavo telkti į pučiamuosius instrumentus ir jų galimybes, drauge festivalio programa liudijo siekį pozicionuoti Lietuvą ir jos muziką kaip Šiaurės Europos kultūros dalį ir stiprinti šio regiono kultūrinius ryšius.

VDU Kamerinis orkestras primena kamerinės muzikos mylėtojams rūpintis savimi ir kitais, kad sveiki ir atsigavę po sunkumų susitiktume rudenį, dar geriau pasiruošę judėti pirmyn ir priimti gražiausią kūrybą.